onsdag 14 mars 2012

labb! Hitta skogspinnens tyngdpunkt!

Syfte: Syftet var att vi skulle hitta skogspinnes tyngdpunkt.
Material:
Dator
Mobil
Tälj (Kniv)
såg
våg
måttband
Anteckningsblock
Utförande: Vi fick först gå ut för att hitta en perfekt skogspinne och sen efter det så täljer vi pinnen och sågar bort onödiga delar. Sen skulle vi väga och mäta den. När vi hade gjort det så sågade vi den till två jämnlånga delar. Och då skulle vi mäta och väga vilken av de två delarna som vägde mest. Om man gjorde rätt så skulle det väga lika mycket men om man gjorde fel så vägde den kortaste mer än den långa.

Resultat:


Slutsats:   Den pinnen som är kortare väger mer än den pinnen som är längre. 
Det var fler som gjorde rätt än fel för att de två delarna av pinnen vägde inte lika mycket.
Om man hade varit mer exakt och inte gjort det FFF så hade de två delarna vägt lika mycket.


                                                     PMI:


Plus:  Det positiva är att jag har lärt mig mycket vad jag kan träna på till nästa gång.


Minus: Det negativa var att det inte blev som jag hade räknat med. Jag hade tänkt mig att de två delarna skulle väga lika mycket fast det gjorde de inte.


Intressant: Det intressanta är att om man hade gjort fel så vägde den korta pinnen mer än den långa!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar