fredag 17 maj 2013

MItt språk!


Mitt språk

                                                      

                                                    Dialekt

Jag sitter i bussen och väntar på att komma hem. Plötsligt kommer en kille till mig och frågar vad klockan är. Jag förstod inte ett ord eftersom han hade en så konstig dialekt.

En dialekt är alltså det sätt man talar på ett visst geografiskt område som t ex skånska och norrländska. Själv vet jag inte vilken dialekt jag använder, kanske lite lundensiska. Jag vet iallafall att jag inte pratar skånska för jag använder aldrig ett rullande R och säger inte maj och daj istället för mig och dig.

Det kan vara bra med dialekter för då vet man var personen kommer ifrån men det kan också vara lite svårt när någon använder en dialekt som skånska. Jag tycker också att skånska är ett lite fult språk eftersom de pratar med ett rullande R.

Oftast när man är med i TV så använder man rikssvenska. Om man tittar på nyheterna så märker man att de pratar med en speciell dialekt, de låter mer fint. Nyhetsankare pratar aldrig med rullande R. De använder aldrig maj, daj. De använder aldrig slangord heller. De pratar lätt och fint.

De dialekter som jag känner till är skånska, Norrlänska, stockholmska, göteborgska, lundensiska, rikssvenska och Smålenska. Jag tycker att Smålämdska är ett roligt språk eftersom jag hade en lärare i 6:an som kommer därifrån och han kunde inte säga R. När han skulle säga tårta sa han tåta och när han skulle säga Mårten sa han Måten.

Jag tittar runt lite för att se vilken dialekt alla andra i bussen pratar. Jag vänder mig till mannen och svara att klockan är 12:30 med en skånsk dialekt sen går jag av bussen och vandrar hem.

Manligt och kvinnligt språk.

Jag lyssnar på en diskussion mellan en man och en kvinna som bråkar om vem som pratar finast. Mannen påstår att kvinnor pratar för snabbt och lågt medan kvinnan påstår att män pratar för långsamt och högt. Men frågar är vad är det för skillnad mellan manligt och kvinnligt språk?

Manligt och kvinnligt språk är hur män och kvinnor pratar. Män pratar högre och långsammare medan en kvinna pratar snabbt och inte lika högt. Män pratar på de sätt eftersom de vill visa att det är jag som har makten.
Om du sitter i ett klassrum så kommer du märka att sju utan tio gånger pratar männen mest.

Skillnaden mellan manligt och kvinnligt språk är också att kvinnor pratar mer om privata saker som t ex att de träffade en riktigt snygg kille han sa till henne... medan männen pratar om mer offentliga saker t ex Fifa, fotboll, bilar, fester, tjejer osv.
Ibland när jag ser några tjejer prata så tänker jag på hur mycket skit de har snackat om varandra egentligen. Men killar är inte så. Vi pratar inte bakom ryggen på varandra, iallafall inte så ofta.

Slutsatsen jag drog av deras diskussion var att det finns en stor skillnad mellan manligt och kvinnligt språk.

Slang och svordomar

                                                          Svordomar                                                

                                        ”Den jäveln är värre än fan själv.”
 Här märker man att denna personen är väldigt arg och utrycker det på ett argt sätt med en massa svordomar. Man märker också att han har bråkat med någon och säger svordomarna för t ex kompisar eller i just detta fallet journalister.


Varför svär vi och vad är en svordom?
En svordom är när man utrycker sig på ett speciellt(fult) sätt. Vi svär oftast när vi skadas eller när vi försöker leka cool. Jag svär när jag t ex slår min fot i en dörrkant eller något liknande. Vi svär också när vi är arga (bråkat med någon).

Men varför svär vi? Vi svär för att vi vill vara coola eller för att det visar vem vi är. Vi svär också för att vi vill visa vad vi känner som t ex käften som kan betyda, håll tyst jag orkar inte med dig mer eller dra åt helvete som betyder lite att du har sårat mig och jag vill inte prata med dig längre( Jag vill inte se dig längre).

Jag svär själv väldigt ofta, kanske 50 gånger om dagen. När jag skadar mig så svär jag för mig själv, när jag blir arg brukar jag ibland svära och ibland så svär jag på skoj. Jag vet inte varför jag svär men det är säkert för att jag vill beskriva hur jag känner eller så har jag bara tråkigt.

Varför finns egentligen svordomar?
Jag tror att svordomar finns för att man ska kunna utrycka sig och visa sina känslor.

”En fegis av den värsta typen, jag hoppas det här leder till att han förlorar alla sina klienter.”  Man märker att personen som sa detta var väldigt arg men han utryckte det på ett helt annat sett som det förra citatet som ni läste. Här finns inga svordomar men det låter ändå brutalt. Man märker att denna person har varit delaktig i ett bråk och vill därför att den andra personen ska förlora alla sina klienter. Eller så har han förlorat på t ex en rättegång mod honom och tycker därför det.

                           Slang


Jag sitter i matsalen och så kommer det en lärare till mig och frågar mig ”Hur mår brorsan och syrran”. Varför sa han inte bara för mår din bror och din syrra, varför använder han slang och vad är slang egentligen för något?

Slangord är som en variant av språk som oftast ungdomar använder. Det är mer att man gör om ord och lägger oftast till is an och o som t ex brorsan, morsan, farsan, syrran eller finis, sötis, fegis och så finns det miffo, bloggo osv. Men det finns också slangord där man inte använder IS, AN och O som t ex deppa och Impa Själv använder jag slang ord obland men inte så ofta. Det kan hända att jag säger deppa, impa, fegis, och efter(efterbliven) ibland. Slang ord finns för att ungdomar ska vara sig själva och ha något gemensamt som i detta läget är en variant av språk. Vissa kommer på egna slang ord som t ex ama(amatör), efter(efterbliven) och flippar du( skojar du med mig).

Jag drar slutsatsen att slangord är som en variant av språk som ungdomar använder.

Jag svarar det är bara bra med brorsan och syrran. Läraren svarar ”det var trevligt” och sen går han sin väg.


http://elak-javel.farbrortorsten.com/?p=8591 Hämtad 17/5-2013

http://www.ne.se/enkel/slang Hämtad 17/5-2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar