lördag 1 mars 2014

Sammankoppling! Oönskad!

Jag har läst boken Oönskad av Gemma Malley som handlar om Anna som är helt enkelt oönskad. Det betyder att hon inte är värd något. Jag har valt ämnet hjärntvätt eftersom personalen(Mrs Pincent) där Anna jobbar hjärntvättar arbetarna/eleverna. De säger att de är oönskade och att deras föräldrar inte älskar dom och att de är dåliga människor som sitter i fängelse nu. De säger också att oönskade inte har rätt till någon utbildning. De får arbetarna/eleverna till att tror att personalen är snälla och försöker hjälpa de oönskade. De får också oönskade att tro att de inte har rätt till någonting. De blir misshandlade och tror att det är för deras eget bästa. Den enda som fattar vad personalen håller på med är nykomlingen Peter som påstår att de försöker hjärntvätta Anna. Med exakta ord säger han: ”Du är inte oönska du är önskad, och du borde aldrig ha blivit inlåst här. Det är din kära Mrs pincent som har hjärntvättat dig.”

Peter vill fly därifrån men han kan inte gå utan Anna eftersom hennes föräldrar skickade honom för att hämta henne. Men hon vill inte följa med honom och säger att hon hatar sina föräldrar för att dom födde henne. Anna har tyvärr blivit exakt som personalen och är en del av systemet.


Hjärntvättning är ett annat ord för manipulation som alltså betyder att man förändrar människors attityder, lojaliteter och värderingar. Man försöker alltså vinna deras tro.

 Man kan hjärntvätta via TV, nyheter, osv.

Max Åström från Härnösand svarar i en intervju med Örnsköldsviks Allehanda ”Jag ser inte på tv. Det är en hjärntvättningsapparat, du kommer som i trans om du tittar, tv är en hypnosburk. Den måste undvikas.”

Hjärntvättning är lite som att ta droger. När man tar droger så börjar man få hallucinationer. Det är nästan samma när man blir hjärntvättad. Man börjar se saker på ett annat sätt.

Det finns många som hjärntvättar sina barn ända sen födelsen. Ingen föds rasist utan de blir uppväxta på det sättet. Föräldrarna hjärntvättar alltså barnen. Förr i tiden när svarta var slavar hjärntvättade man vissa och fick slavarna att tro att de inte är värda mer än en slav. Dock fanns det smarta också som inte gick på det och protesterade. Under andra världskriget lyckades natzin lura folk att Koncentrationsläger är ett trevligt ställe när man hade kul.

 Begreppet hjärntvätt skapades under Koreakriget. En journalist, Edgar Hunter beskrev hur amerikanska soldater i fångenskap bytte sida och bekände påhittade krigsbrott med ordet  mind control (hjärntvätt).
Om Edgar inte hade sagt ordet mind control så hade inte psykologen och psykiatriker som Margaret Singer, Robert Lifton, Louis West och Edgar Schein studerade hjärntvätt.

Ingen vet egentligen vad ordet hjärntvätt betyder och hur det fungerar, om det verkligen fungerar. USA försökte själva utveckla ett hjärntvättningsprogram med Project MKUltra under nästan tjugo år utan att lyckas.



Likheten mellan min text och boken är att de oönskade blir hjärntvättade helt enkelt. Mrs Pincent får dom att tro att dom inte är värda någonting och att de inte borde leva och att deras föräldrar hatar dom. Man kan jämföra oönskade med slavarna förr i tiden, de har och hade inga rättigheter.

En stor skillnad mellan boken och den informationen jag har hittat är att t ex Mrs Pincents använder sig av våld för att hjärntvätta de oönskade. Men hon använder sig själv av lite psykologisk hjärntvätt också eftersom hon säger att arbetarna/elevernas föräldrar är dåliga människor och att arbetarna/eleverna inte är värda ett öre.

En annan stor skillnad mellan min text och boken är att min text inte är riktad mot just en person utan mot alla i allmänheten och i min text så förklarar jag vad hjärntvätt är. I texten står det bara ”Det är din kära Mrs pincent som har hjärntvättat dig.” De förklarar inte hur Mrs Pincet hjärntvättar eller vad det är som hon gör.

Jag tycker att det intressant att konstatera att det finns väldigt många olika metoder att hjärntvätta. Man kan hjärntvätta genom tv reklamer, radio, tidning, droger, våld och psykologiskt hjärntvätt. De flesta tror på nästan allt som står i tidningen. Om tidningen påstår att Zlatan har tagit droger så kommer alla tro på det direkt. Folk litar helt enkelt på tidningen. Om ni undrar hur man kan hjärntvätta genom tv reklamer så är det sakerna som de säger. T ex max säger på reklamerna att de har Sveriges bästa hamburgare men om man tänker efter så är Max den enda hamburgarskedjan som är Svenskt. Vi har McDonalds o Burger King men de är inte svenska.

Om någon har tagit droger så är det lättare att hjärntvätta de eftersom hjärnan kommer att påverkas av drogerna och på så sett lättare att hjärntvätta.

Radion är som tv-reklamer och tidningar men våld är annorlunda. Om man slår en person så finns det en chans att personen blir rädd och lyssnar på allt du säger på grund av rädsla.

Psykologiskt hjärntvätt är lite min favorit eftersom man kivas med personens hjärna. Du säger något till personen om och om igen tills personen börjar intala sig själv att du har rätt. Eller så kör dom en metod som kräver tålamod. Vi säger att personen som försöker hjärntvätta är en rånare som håller på att råna en bank och kunderna på banken är offren. Rånaren pratar med kunderna och säger vilka svårigheten han/hon har. Han/hon säger kanske att hans/hennes barn är svårt sjuk och behöver mycket pengar för en operation. Offren får då skuldkänslor och medkänsla och börjar gå med i hans parti. Metoden är alltså att bli vän med dom och få dom att känna sympati.


Jag har använt mig utav tre källor i min sammankoppling.
Den digitala encyklopedin wikipedia ”hjärntvätt”.  senast uppdaterad: (24 februari 2014 kl. 21.00.) hämtad: (0218-14 kl 18:00.) http://sv.wikipedia.org/wiki/Hj%C3%A4rntv%C3%A4tt,
National encyklopedin(NE)”Hjärntvätt” http://www.ne.se/hj%C3%A4rntv%C3%A4tt Hämtad (0214-14 13:50) och tidning artikeln ”Vad ser du på tv i sommar” av anonym journalist( citat av Max Åstöm) (ÖRNSKÖLDSVIKS ALLEHANDA, 2012-06-27).


http://www.ne.se/hj%C3%A4rntv%C3%A4tt

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hj%C3%A4rntv%C3%A4tt

http://web.retriever-info.com/services/archive/displayDocument?documentId=05737720120627993933F2331775D208A1DD8CB8638B0B&serviceId=2

De första två källorna använde jag eftersom jag ville kunna jämföra två rätt så lika källor för att vara säker på det som jag skriver. Jag vill vara säker på att allt är rätt. Jag använde Wikipedia eftersom Gunnesboskolan har rekommenderat sidan på http://www.lund.se/Grundskolor/Grundskola-Gunnesbo/Bibliotek--IKT/. Jag använde också Ne.se eftersom jag har själv sett att nästan hela skolan har använt det och det är en trovärdig källa för att Gunnesbo har själva betalat så att vi ska kunna använda oss utav sidan. Båda källorna är objektivt skrivna och inriktade att informera. Det som är bra med det är att det inte finns några mänskliga åsikter som försöker påverka. För då vet man inte om det personen har skrivit är en lögn eller ej. Som t ex man hade kunnat skriva, de som säger att hjärntvättning är riktigt ljuger. Hur vet han/hon det? Finns det bevis?
Därför går det inte att lita på subjektivt skriva texter!
Om man koller på tv när SD pratar så kan man höra att de säger något som t ex ”vi vill inte skicka ut några invandrare ur landet” men sen när de blir valda så skickar de ut en massa invandrare ur landet. De hjärntvättat alltså folket med en massa lögner.

kortfattat så är det två pålitliga objektivt skrivna källor eftersom texterna kontrolleras av experter och det är källor som de flesta lärarna använder. (Fast de flesta inte erkänner det.)

Jag ville inte bara ha en källa utan flera så att jag kan få flera sidor från ämnet och inte bara ett. Jag ville inte bara ha objektivt skrivna källor heller och därför så valde jag då också Retriever (Örnsköldsviks allehanda) som en källa eftersom jag ville se ett mänskligt perspektiv runt ämnet hjärntvätt. Texten är alltså subjektivt skriven, man kan se det eftersom de typiska orden för en subjektiv text (jag, du och vi) finns med och egna åsikter finns med. Jag noterar att artikeln är skriven år 2012 och det finns en chans att Max inte har samma åsikter längre. Man kan också se att han vill påverka läsarna med citatet ”du kommer som i trans om du tittar, tv är en hypnosburk. Den måste undvikas”. Man kan se att han vill att fler människor ska undvika att titta på tv för att han påpekar att tv måste ”undvikas”.

 Eftersom detta är en intervju men en person som nästan ingen känner så är det kanske inte den mest pålitligaste källan. Jag valde också Retriever som en källa eftersom Gunnesboskolan rekommenderar mediaarkivet som källa och är därifrån som jag har hittat artikeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar