tisdag 10 december 2013

hkk bröd!

Jag skulle baka 4st pitabröd som består av:
25 g jäst
5 dl vatten
1.5 msk salt
1 msk honung
2 msk olivolja
13 dl vetemjöl

Jag valde just detta brödet eftersom den är väldigt känd när det gäller gatumat och jag tycker att den är väldigt god. Vad jag hade tänkt göra är att tillsätta lite timjan för smaken och oregano för lukten. Jag hade tänkt byta ut vanligt mjöl till eco vetemjöl och jag hade också tänkt byta ut saltet mot finsalt. Olivoljan vill jag byta ut till Zeta Olivolja Extra Mild eftersom den är nyckelhålsmärkt.

Pris:
Jäst 60g=1,60kr
finsalt=9,90kr
honung(fairtrade)=32,90kr
olivolja=27,90kr
eco vetemjöl(krav, ekologisk)=21,90kr

Hur bakar jag?

1.Jag börjar med att smula ner jästen i en bunke. Värm vattnet tills det är fingervarmt, 37 grader. Häll lite av vattnet i bunken och sedan rör jag om med träslev tills all jäst har lösts upp.
2. Sen tillsätter jag resten av vattnet samt salt, honung och olivolja. Jag blandar sedan i nästan allt vetemjöl och arbetar degen smidig i en maskin eller för hand. Sedan tillsätter jag resten av mjölet vid behov (det märks när degen börjar släppa från kanterna att mjölmängden är tillräcklig).
3. Jag låter den jäsa i cirka 1 timme. Sen sätter jag på ugnen på 250 grader. Efter det tar jag upp degen på en mjölad arbetsbänk och delar den i 8 bitar.
4. Sedan formar jag bitarna till runda bollar och Kavlar ut till runda kakor, cirka 10 centimeter i diameter.
Sen lägger jag bröden på en bakplåt med bakplåtspapper och gräddar i cirka 8 minuter. Jag låter dem svalna på ett galler under bakduk och sen är dom klara.

När jag bakar så ska det alltid vara rent och jag ska dela upp allt i olika stationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar