torsdag 29 maj 2014

Spaghetti och quornfärs!

Spaghetti och quornfärs

Jag ska laga spaghetti och köttfärsås.
Jag ska dock byta köttfärsås med quornfärs så det blir snarare spaghetti och quornförsås. Det är en köttliknande produkt som tillverkas genom att svampprotein får växa i stora sterila tankar med syrsatt vatten. Glukos, mineraler och vitaminer tillsätts.

Jag försöker få med alla näringsämnena i min mat.
100 gram quorn innehåller:

Protein: 13.7g
Fibrer: 4.8g
Kolhydrater: 5g
Vatten: 73g
Fett: 2.1g
Aska: 1.4g

100 g pasta innehåller:
Protein: 12.5g
Fibrer: 3.1g
Kolhydrater: 71.9g
Vatten: 10.6g
Fett: 1.2g
Aska: 0.7g

Protein

Man behöver protein för att bygga muskler. Protein består av organiska ämnen med hög molekylvikt och det är viktigt för immunförsvaret.

Kolhydrater

Kolhydrater är ett annat ord för stärkelse, kostfiber och olika sockerarter. Kolhydrater är vår viktigaste energikälla och kommer i stort sett bara från växtriket. Men det finns enstaka kolhydrater från djurriket, som till exempel mjölksocker ett annat ord för laktos.
De kolhydrater som vi behöver äta mer av finns i livsmedel som
bröd, mjöl, gryn och pasta av fullkorn
potatis,
frukt, grönsaker, och baljväxter.
Det finns också onyttiga kolhydrater som finns i godis, bakverk och läsk. De innehåller för mycket socker.

Vi behöver kolhydrater eftersom det mesta av kolhydraterna bryts ner i kroppen till sockerarten glukos, som är energi till cellerna. Glukos lagras i levern i form av glykogen som fungerar som energireserv. Hjärnan kan bara använda glukos som bränsle och behöver cirka 100 gram glukos om dagen.

Fett

Fett är en viktig energikälla för våra kroppar och rätt sorts fett i rätt mängd är avgörande för att vi ska må bra. Många skulle må bättre av att äta mindre fett. Men för de flesta är det ännu viktigare att byta till rätt sorts fett. Det jag menar är att äta mindre mättat och mer omättat fett. För mycket fett kan leda till övervikt och mycket mättat fett kan leda till hjärt- och kärlsjukdom.

Vi behöver fett
vi behöver fett eftersom den ger kroppen energi i tät form och lagras i fettväven som energireserv. Fettväven är dessutom värmeisolerande och ger skydd åt inre organ.’

Fett behövs för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler och tillverka hormoner och hormonliknande ämnen. Fett är viktigt för att kroppen ska kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K.


Kostfiber

Kostfibrer kallas de kolhydrater från växtriket som inte bryts ner vid matsmältningen. De vanligaste fibertyperna är cellulosa, hemicellulosa, pektin och lignin.

några exempel på livsmedel som innehåller kostfibrer:
Frukt, grönsaker och rotfrukter
Ärtor, bönor och linser
Bröd, flingor, gryn, pasta och ris av fullkorn.

vi behöver kostfiber eftersom den är viktiga för att tarmarna ska fungera normalt. För den som har problem med trög mage är det viktigt att äta mycket fibrer och att dricka mycket vatten.

Vatten

Man behöver vatten för att kunna hålla benen starka och ha en bra vätskebalans.

När jag ska laga spaghetti med qournfärs så börjar jag med det som tar längst tid.

Jag börjar med att mäta upp lagom med vatten i en kastrull och sedan häller jag sedan över så mycket som får plats i en vattenkokare.
Jag kommer lägga kastrullen på en platta som är anpassade till dess storlek.
Jag kommer sedan hälla i salt så att spaghettin ska koka snabbare.
Efter det så kommer jag ta ner temperaturen på plattan och lägga över ett lock. Locket behöver inte ligga helt över grytan, särskilt inte i början då det kan koka över. Men ett smart tips när du inte vill att vattnet ska koka över är att du lägger en slev över.
Med lock får jag röra om något oftare än utan lock för att det inte ska klibba fast.
Några minuter innan pastan är klar så kommer jag stänga av plattan.

Quorn är en enkel vara att tillaga
Jag kommer Fräsa färsen med oljan i stekpanna på dryg medelvärme och sedan smaksätter jag med salt och peppar, och jag vänder den om emellanåt.

Jag kommer göra en sallad också som ett tillbehör då Jag hackar isbergssallad, skär tomat, gurka, paprika och häller i majs.

Som sås till salladen så kommer jag laga rhode island sås som innehåller:
1,5 dl gräddfil eller matyoghurt
1,5 dl majonnäs
0,5 dl chilisås
5 droppar tabasco
1 krm salt och 0,5 krm vitpeppar
1 tsk konjak, brandy eller calvados
(Detta är alltså för 4 portioner)

För att göra såsen så ska jag blanda alla ingredienser till en sås i en bunke. Sedan ska jag smaka av med salt, tabasco och peppar.
Jag kommer sedan förvara Rhode Islandsåsen i kylen fram till servering.

Efter detta är maten klar och det är bara att njuta.


Källor:

http://www.kottguiden.se/quorn.html
http://receptfavoriter.se/recept/rhode-islandsas.html
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Kolhydrater/
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Protein/
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Kolhydrater/Kostfiber/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar