fredag 8 februari 2013

Konfliktbeskrivning, Dumpad


Konfliktbeskrivning

Min konflikt handlar om att Ahmed flydde från Somalia för att ta bussen till den svenska ambassaden som skulle hjälpa honom att åka tillbaka till Sverige. När han kom till den ambassaden och berättade sin historia för en i personalen, Mikael Bohman blev Michael lite ledsen för Ahmeds skull och skulle se vad han kunde göra. Ahmed blev glad men dagen därpå när han gick till den svenska ambassaden sa Mikael att han inte kunde skicka Ahmed till Sverige utan en av hans föräldrars underskrift. De sa också att Ahmeds pappa hade vägrat att skriva på och hade sagt att han inte ville att Ahmed skulle komma tillbaka till Sverige. UD hade försökt övertala pappan att skriva på men han vägrade och sa att han inte kommer skriva på.

Efter ett par dagar gick Ahmed till den svenska ambassaden igen och ville se om hans pappa hade gett upp och skrivit på men det hade han inte. Mikael gav telefonen till Ahmed och sa att han skulle prata med sin pappa och se om han kunde övertala honom. När hans pappa svarade bad Ahmed om förlåtelse för allt han har gjort men hans pappa svarade bara att han inte var hans son, att han hör hemma i Somalia och att han inte skulle komma tillbaka till Sverige.

Ahmed var tvungen att bo med folk som han träffade på gatorna eftersom att han var hemlös, fattig och hade nästan inga pengar. När han gick till ambassaden brukade han få pengar och kanske ibland kläder av Mikael. Hans pappa gav aldrig upp och han fick vänta tills Socialen hade övertalat Ahmeds pappa. Ahmed hade sagt att när han kom tillbaka till Sverige vill han inte träffa sina föräldrar mer och han vill att en annan familj ska ta han om honom.

När Ahmed bodde i Somalia brukade han hjälpa gamla tanter med att bära hem sina varor för att tjäna pengar så att han kunde komma till den svenska ambassaden.

Jag har inte kommit så långt in på boken men jag tror att denna konflikten kommer lösas på så sätt att Ahmeds mamma kommer skriva under. Jag tror att Socialen på något sätt kommer lösa det och låta Ahmed komma tillbaka till Sverige om han berättar allt om att hans pappa misshandlade honom och att de försökte få(fick) asyl i Norge.

Om jag var Ahmed skulle jag ha berättat allt om misshandeln, asyl i Norge och jag hade bråkat så mycket med ambassaden till de lät mig komma tillbaka till Sverige. Jag hade gjort allt som finns. Jag hade ringt Socialen, ambassaden i Sverige, allt som kan hjälpa mig att komma till Sverige. Jag hade försökt smyga in i ett flygplan som skulle flyga till Sverige för att vad har man att förlora?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar