fredag 9 november 2012

Hamburgare!



Jag valde hamburgare för att det är en väldigt god rätt. Jag valde den också för att den kan bli en väldigt nyttig rätt och jag ville bevisa det. Hamburgaren kom till USA med tyska immigranter från Hamburg i slutet av 1800-talet. Först var det en hackad biff som de kallade för Hamburg Steak senare kom även brödet, som då blev Hamburgare. Sveriges första hamburgerbar hette burger-grill som låg i Helsingborg och invigdes av prins Bertil. Jag valde denna rätt för att den passar bra in på tallriksmodelen och 6 av 7 saker passar in på Matcirkeln. Jag valde Hamburgare med klyftpotatis för att hamburgare har en historia och är god. Det är också en enkel rätt. Jag valde också klyftpotatis för att det är enkelt och gott och passar bra in.

 Jag valde Gul paprika för att det är gott och har en fin färg. Paprika är en sortgrupp inom arten spanskpeppar. Paprikan börjar alltid med grön färg och när den sen mognar så byter den färg till röd, röd eller orange. Paprikan kommer från Mexico, central Amerika och nordliga syd Amerika.
paprika innehåller:
Energi: Energi: är bra att få i sig om man sportar. Tack vare energi så rör du dig bättre.
Protein, som är viktig för muskelbyggnaden.
Fett: Fett ger kroppen energi, Fett behövs för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler och tillverka hormoner och hormonliknande ämnen.

Mättade fettsyror
Kolhydrater: Det mesta av kolhydraterna bryts ner i kroppen till sockerarten glukos, som behövs som energi till cellerna

Fibrer: Fibrer(kostfiber) är viktiga för att tarmarna ska fungera normalt
C-vitamin är bra för ditt immunförsvar. Den motverkar förkylning och infektioner.
Folat
Järn, Järnet behövs för nybildningen av blodkroppar. Järn finns i alla celler men förekommer mest i hemoglobin,  som ansvarar för syretransporten

Zink
Kalcium

Jag valde isbergssallad för att det finns oftast på hamburgare och det passar in. Det ger en fin färg och smakar gott.
En Isbergsallad innehåller
Energi
Protein
Kolhydrater
Socker
Fett
Mätttat fett
Enkelomättat fett
Fleromättat fett
Kolestrol
Fiber
Natrium
Kalium

Jag valde ketchup för att om man häller det på köttet så blir det gått. Den är gjord av tomater, socker, salt, ättika och kryddor.

Jag valde nötfärs för utan kött så blir det ingen hamburgare och det är enkelt att laga det.
Nötkött innehåller Vatten, aska, fett och protein, folat, vitaminer, Jod, Järn, kalcium, magnesium, selen och zink.
Nötfärs är bra för mig för att jag tränar fotboll och behöver mycket protein och vitaminer.

Jag valde ättiksgurka för att  man brukar ha det på hamburgare. ättiksgurka kan förutom ättika innehålla: vatten socker, salt, senapsfrö, dill och så vidare.

Miljö och hälsa.
När jag diskade sprutade jag in lite Yes och jag sorterade rätt för det mesta iallafall. Det kan ha blivit fel ibland men då ändrade jag det. Jag lät inte vattnet rinna från kranen hela tiden och jag tvättade mina händer hela tiden. Jag diskade noggrant och jag gjorde
rent i mitt kök så att nästa person inte får ett smutsigt kök. Lag la inte t ex rå kött på mitt bröd eller på mina grönsaker. Jag skrev inte in så mycket kött för att det minskar utsläppen.

Sammanlagt tog det 40 min för mig att bli klar med min måltid.

Ekonomi.
Jag försökte göra det så billigt som möjligt och skrev in t ex hur många skivor ost jag ville ha och så vidare. Men jag skrev inte in mängden på t ex salt för att jag antog att det redan fanns. Jag kollade i t ex ica coop... för att det inte skulle bli för dyrt. Jag planerade min måltid och hade priset i huvudet men vi hade för bråttom så jag hann inte skriva in.

Jag bjöd Rasmus på hamburgaren som jag hade lagat han gillade clyftpotatisen fast tyckte att kötet var för lite.

Nöttfärs 400g (krav) gram= 53, 45
1 gul paprika= 2,98 kr
1 burk ättiksgurka= 20,90 kr
ost= 45 kr, billig ost= 21 kr
Isbergssallad= 11,83 kr
ketchup(krav)= 28,90 kr
ketchup(vanlig)= 14,90
potatis(1 kg)= 12 kr




Rasmus Måltid: Jag tyckte att Rasmus hade lagad en god maträtt. Såsen var lite för saltig men resten var perfekt. Det tog inte så lång tid för honom att bli klar och han hade hällt upp fint.

2 kommentarer:

  1. Det var bra att du skrev vilka ingredienser du använde och fakta om dom det var också bra att du skrev vad ingredienserna innehöll. Din text var bra skriven och välutvecklad. Det var bra när du skrev om ekonomin och att du hade kollat upp ungefär hur dyrt det blev.

    SvaraRadera
  2. Du har utvärderad utifrån ekonomi miljö och hälsa och så och du har förstått uppgiften verkar bra o så

    SvaraRadera