fredag 9 november 2012

Robotdagbok v45! Räddningsuppdraget

Syfte: Vi skulle programmera våra robotar så att de skulle stanna så nära Krister som möjligt.

Material:
Linjal
Dator
robot(Gudfadern)
Bänk
Krister

Utförande: Först tog jag fram Gudfadern och mätte den. Sen öppnade jag Mindstorm och började programmera Gudfadern. Jag skrev att den skulle åka fram 1 rotation för att sen mäta och se hur långt en rotation är(17,5 cm). Sen skrev jag att den skulle åka 5,58 rotationer men det gick inte så bra. Jag dödade(körde över) Krister så jag fick göra om det. Fast denna gången ändrade jag det till 5,5 rotationer men det gick inte heller så bra. Gudfadern åkte snett och om den hade åkt rakt så hade den ändå kört över Krister.

Resultat: Mitt Resultat blev X(körde över honom) första gången och X andra gången.

Slutsats: Gudfader körde över Krister båda gångerna och jag lärde mig att till nästa gång skriva att han ska åka 5,2 rotationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar