fredag 13 september 2013

Blåögd av Mats Berggren! 13/9

Blåögd av Mats Berggren! 13/9

Jag läste sidorna 40-65.

I början av boken tyckte jag att den var otroligt tråkig men ju mer jag läser desto mer spännande blir det eftersom innan handlade boken bara om att Sara var kär i Johan men efter ett tag visade det sig att Johan är rasist och att han och hans vänner har misshandlat en invandrare och berättat det till Sara. Det tycker jag är spännande och gör att jag vill läsa vidare.

Språket i boken är bra men det är lite för lätt eftersom det inte finns några svåra ord. Det är ord som:
”Mikron plingade, Mamma ställde fram fatet”
Det blir inte en utmaning för mig utan det blir enkelt och jag tycker att författaren borde göra det mer komplicerat så att det blir kul och att man kan träna på svenskan mer.

Jag tycker också att författaren beskriver karaktärerna otroligt dåligt. Jag visste inte vad huvudpersonen hette förrän jag har läst 50 sidor och jag vet fortfarande inte hur hon ser ut. Boken början med:
”Jag såg Johan första gången en seg onsdagskväll på ungdomsgården”
Då tänker jag, vem är jag? Vem är Johan? Hur ser dom ut? Vilka är de? Jag tycker att han måste beskriva mycket bättre. Efter den meningen ville jag nästan inte läsa boken längre.

Om man jämför Blåögd med Jag är Zlatan så märker man hur förfärligt dåligt boken började och vilken stor skillnad det är. Zlatans bok började med något spännande där han berättade hur mycket han hatade sin tränare i Barcelona. Efter den början på boken ville jag bara fortsätta och fortsätta läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar