tisdag 17 september 2013

En kärleksvisa

Jag valde att analysera En kärleksvisa av Gustaf Fröding.

Det finns 15 olika Lyriktermer:
Allitteration
Anafor
Antiteser
Bildspråk
Niknelse
Nyckelord
Onomatoposei
Personifikation
Rim
Radklyvning
Rytm
Strof
Tema
Ton



Jag köpte min kärlek för pengar,
för mig var ej annan att få,
sjung vackert, I skorrande strängar,
sjung vackert om kärlek ändå.

Den drömmen, som aldrig besannats,
som dröm var den vacker att få,
för den, som ur Eden förbannats,
är Eden ett Eden ändå.



”som ur Eden förbannats,
är Eden ett Eden ändå.”
Detta är Allitteration som betyder att flera ord på en rad, i en mening eller strof börjar på samma bokstav. I detta fallet är det bokstaven E. I denna dikten har jag också hittat en Anafor som då betyder att en mening upprepas flera gånger
 ”Sjung vackert, I skorrande strängar,
Sjung vackert om kärlek ändå.”
Detta låter som om någon har krossat hans hjärta eller han har gjort ett stort misstag som att vara otrogen. Jag tolkar detta eftersom han skrev sjung vacker om kärlek ändå. Om inte ändå hade varit med hade jag tolkat det helt annorlunda. Det hade låtit mer glatt än sorgligt.

 ”sjung vackert, I skorrande strängar”

Det ni läste ovanför är en metafor som betyder att en mening inte innehåller ordet som.
Om det hade funnits som hade det sett ut såhär:
sjung vacker som i skorrande strängar.
Men vad betyder det? Vad betyder sjung vacker, i skorrande strängar? Skorra betyder gnissla (dåligt ljud). För mig låter det som sjung vacker, med gnissla.
Där det måste finnas som så kallas det liknelse. Det är jämförelse mellan två saker "Den drömmen, som aldrig besannats"

Dikten innehåller nyckelord som betyder att ett ord upprepas flera gånger och är av en särskild betydelse för dikten. ”som ur Eden förbannats,
är Eden ett Eden ändå.” Eden betyder paradis men jag tror inte att Gustaf menar paradis utan han menar kärlek. Jag drar slutsatsen att han precis har gjort slut efter flera års förhållande eftersom han låter som någon som är besviken på kärlek men vägrar ge upp.
 I dikten hittade jag en antites också som betyder motsatser. Sjung vackert- skorrande strängar. Alltså bra ljud-dåligt ljud.
Bildspråket i dikten är ”Den drömmen, som aldrig besannats,
som dröm var den vacker att få” Den bilden författaren försöker måla upp är att den drömmen om kärlek som han hade gick aldrig i uppfyllelse men som dröm var den vacker och ljuvlig.
Diktens tema är kärlek eftersom nästan alla meningar handlar om kärlek ”Jag köpte min kärlek för pengar”,  ”sjung vackert om kärlek ändå. som ur Eden förbannats”
är Eden ett Eden ändå.


för mig var ej annan att få,
sjung vackert, I skorrande strängar,
sjung vackert om kärlek ändå.”

För mig låter diktens ton sorglig och kärleksfull. Det låter som om någon har krossat hans hjärta och han försöker läka såren.
dikten innehåller fyra rimord, strängar-pengar och förbannats-besannats. Om man kollar på de fyra sista bokstäverna så ser man att det är likadana bokstäver.

Rytm
Om du klappar till dikten så förstår du att det är en väldigt självklart rytm, man kan nästan göra en rapp av den.
Klappa nu till låten och hör hur det låter.

Jag köpte min kärlek för pengar,
för mig var ej annan att få,
sjung vackert, I skorrande strängar,
sjung vackert om kärlek ändå.

Den drömmen, som aldrig besannats,
som dröm var den vacker att få,
för den, som ur Eden förbannats,
är Eden ett Eden ändå.

Vad är en strof och var är den?
En strof betyder styckeindelning och nedanför visar jag var strofen ligger.

Jag köpte min kärlek för pengar,
för mig var ej annan att få,
sjung vackert, I skorrande strängar,
sjung vackert om kärlek ändå.
------------------------------------------------------- Detta är strofen som då betyder styckeindelning.
Den drömmen, som aldrig besannats,
som dröm var den vacker att få,
för den, som ur Eden förbannats,
är Eden ett Eden ändå.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar