måndag 18 november 2013

Lögnen!

lögnen!

Jag har läst texten lögnen som handlar om en kille som heter Emilio.
själv tycker jag att temat i texten är Lögner, Otur/Karma och kärlek till fotboll(hur långt man är villig att gå för att lyckas).

 Texten börjar med att Emilio drar en lögn på en fotbollsträning då han säger
”inte för att skryta, men jag var faktiskt Santiagos bästa juniorspelare i fotboll. Jag spelade i Colo-Colo och blev sponsrad och allt...Om jag inte flyttat till Sverige hade jag varit proffs nu”. Lögnen som han berättade för två personer spreds så småningom så att till och med Colo-Colos tränare hörde det, men det kommer jag tillbaka till senare. Emilio ångrade lögnen direkt som han sa till sina lagkamrater Peter och Julianne.efter lögnen kunde han inte sova, han vred och vände sig i sängen men kunde inte stänga ögonen. Dagen därpå försov han sig till skolan och hans föräldrar var på jobbet. Han kunde inte fråga sina föräldrar om de kunde skriva att han var hos tandläkaren eftersom de aldrig ljuger och det var något som han beundrade hos dem. När han var framme i skolan så gick han till sin NO-lektion. Han gick snabbt till sin grupp då han hörde att Peter i laget berätta för alla i hans NO grupp att Emilio var den bästa fotbollspelaren i Chile när han bodde där. När de frågade honom om det var sant så drog han samma lögn igen som på träningen och sa att det var sant. Ryktet började sprida och allt fler personer hörde det. Sanningen är ju att han inte spelade i Colo-Colo men han spelade faktiskt fotboll i Chile och han var inte dålig heller. Han älskade sporten. Han förstod att ryktet hade blivit alltför stort och att allting var tvungen att tonas ner. När han var i matsalen tillsammans med Peter så bad han honom att låta det vara och att inte berätta det för alla men tyvärr så höll inte Peter med och sa till Emilio att han är knäpp och att han är deras hjälte.

När det var dags för nästa träning så bad P som står för (Oskar Pettersson) Emilio att komma. Han sa:
-Jag hörde ryktas om att du nästan lirat till dig A-lagströja i Colo-Colo. Okej då får vi se vad du går för på nästa träning. Jag vill gärna testa dig i en offensiv roll. Vad säger ni grabbar?
När Peter hörde det så suckade han tungt och P frågade honom vad han hade för problem med det. Emilio blev otroligt glad men samtidigt kände han medlidande med Peter som petades från sin position.

En dag när Emilio var på träning så berättade P att han har blivit han uttagen till Gothiacup . De skulle möta HIF, brommapojkarna och tillslut Colo-Colo. Inte nog med att han skulle möta Colo-Colo så ska P prata med dem och försöka få ihop en gemenas middag. Samma träning så sprang han bara därifrån.
På nätterna innan Gothia hade Emilio en mardrömmar där han fastnade i något slags tuggummi och ju mer han försökte resa sig desto större och kletigare blev tuggummit. Han satt fast i i bussen medan alla andra i hans lag bara gick ut utan att ta någon notis om honom. Han ropade men ingen hörde honom.
När det var dags att åka till Gothia tänkte Emilio på en massa bortförklaringar som han skulle kunna göra eller försöka lura alla i sitt lag med språket att han verkligen har spelat i Colo-Colo. Alltså ska han låtsats vara kompis med någon i Colo-Colo (prata med honom, men när han ska översätta vad personen säger så säger han något helt annat till sina lagkamraterna. Han drömde också på bussen att Colo-Colos plan inte kunde lyfta på grund av någon anledning.

När de väl var framme i Gothia hade schemat ändrats och de första laget som de skulle möta var Colo-Colo. Det visade sig att P kunde tala hyfsad spanska och hade snackat med Colo-Colos tränare. När Emilio kom ut genom omklädningsrummet viftade P som en galning till honom. Han pekade på honom och Emilio såg hur Colo-Colos tränare skakade på huvudet. P såg frågande ut och viftade mot honom med häftiga rörelser. Emilio gick sakta fram mot tränarna och när han var framme så sträckte han fram sin hand till Colo-Colos tränare och sa Hola.

Jag tycker att novellen var hyfsad bra men inte det bästa som jag har läst. Det som fick mig att fortsätta läsa den var att den handlade om fotboll. Jag hade gett den 3 utav 5 stjärnor eftersom det var en väldigt tråkig text. Det var ingen spänning i texten som fick en att vilja läsa vidare. Jag var nära på att ge upp flera gånger med att läsa texten men eftersom det handlar om fotboll så gav jag den ett försök.

Jag tror att texten budskap är att man inte ska ljuga och vilka konsekvenser lögner kan ha. Som ni ser kan en lögn spridas så mycket så att till och med kända personer hör det. En liten lögn. Jag rekommenderar texten för ungdomar 12-15 år eftersom det är en inte lätt men inte svår text heller. Det finns nästan inga ord i texten som är svåra.

Den viktigaste karaktären i texten är självklart Emilio eftersom han är ju huvudpersonen men utan Peter och P så hade det inte hänt något i novellen. Det var ju trots allt Peter som spred lögnen och det var P som pratade med colo-colos tränare.

Den viktigaste händelsen i texten är när själva Colo-Colos tränare hör lögnen och ska prata med Emilio.

Om jag ska vara helt ärlig så tycker jag att författaren har skrivit novellen få ett bra sätt. Avslutningen var väldigt bra som en film faktiskt. Avlutningen var när Emilio gick sakta fram mot tränarna och när han var framme så sträckte han fram sin hand till Colo-Colos tränare och sa Hola.

Likheten mellan denna boken och en annan bok som jag har läst är att båda handlar om fotboll och har just en speciell huvudperson. Däremot är inte novellen lika spännande och den får inte mig att vilja läsa vidare. Om jag ska jämföra novellen med något som jag själv har sett så måste det vara på fotbollsplanen där flera personer har ljugit om vilket lag de har spelat i. Oftast för att skrämma motståndarna eller för att lura tränaren för att få speltid.

1 kommentar:

  1. den här behandlinge är jättefin i alla fall jag tycker det är jätte fint

    SvaraRadera